Efecta 95
Aditivované palivo pre benzínové motory
- čistiace aditíva úplne odstraňujú usadeniny v motoroch s priamym aj nepriamym vstrekovaním*
- udržiava motor aj palivovú sústavu v čistote
- chráni kovové časti pred koróziou
- znižuje emisie škodlivých látok
* Overené podľa metodík CEC TDG-F-113 a CEC F-05-93 v nezávislom laboratóriu SGS.
Zmena dĺžky vstreku pri použití neaditivovaného benzínu vs. Efecta 95
Neaditivovaný benzín zaniesol vstrekovače natoľko, že bol dosiahnutý maximálny čas predĺženia vstreku. Riadiaca jednotka musela reagovať znížením výkonu, čím čas vstreku klesol (charakteristický zub). Po prepnutí na benzín Efecta 95 je okamžite zrejmý nástup čistiaceho efektu a rýchle znižovanie času vstreku. Ten sa nakoniec už len po 8,5 hodiny vracia na pôvodnú úroveň a v zostávajúcej časti testu je zrejmé, že Efecta 95 zabraňuje tvorbe nových usadenín a drží vstrekovače v čistote.
Efecta Diesel
Aditivované palivo pre naftové motory
- úplne vyčistí zanesené vstrekovače už po 16 hodinovej prevádzke*
- cetánové číslo okolo 54 jednotiek zaisťuje oproti ostatným štandardným naftám na trhu vyšší výkon motora a nižšiu spotrebu
- chráni motor a palivovú sústavu pred koróziou
- protipenivostné prísady umožňujú pohodlnejšie a rýchlejšie tankovanie
* Overené podľa metodiky CEC F-98-08 v nezávislom laboratóriu SGS.
Zmena výkonu motora pri použití neaditivovanej nafty vs. Efecta Diesel
Zníženie výkonu motora býva často spôsobené zanesením vstrekovacích dýz. Po 32 hodinách chodu motora na neaditivovanú naftu jeho výkon poklesol o 5 %. Po zavedení Efecty Diesel začal výkon motora neodkladne rásť a po 16 hodinách dosiahol pôvodné hodnoty.
Čo Vás ešte o palive Efecta môže zaujímať?
Odpovedáme na Vaše najčastejšie otázky
Efecta 95 dosahuje oktánové číslo výskumnou metódou minimálne 95 jednotiek.
Oktánové číslo benzínu vyjadruje odolnosť jeho zmesi so vzduchom proti samozápalom, ktorých prejavom sú vibrácie motora (tzv. klepanie). Oktánové číslo benzínu stanovené výskumnou metódou zodpovedá objemovému percentuálnemu obsahu izooktánu (2,2,4-trimethylpentan) v jeho zmesi s n-heptánom, ktorá je rovnako odolná proti samozápalom ako skúmaný benzín. Oktánové číslo výskumnou metódou 95 znamená, že benzín je rovnako odolný proti samozápalom ako zmes skladajúca sa z 95 obj. % izooktánu a 5 obj. % n-heptánu.
Efecta Diesel má cetánové číslo okolo 54 jednotiek, norma STN EN 590 udáva minimálne 51 jednotiek. Cetánové číslo určuje kvalitu spaľovania nafty alebo schopnosť nafty vznietiť sa kompresným teplom motora. Čím vyššia je hodnota cetánového čísla, tým nafte po vstreknutí do valca trvá kratší čas, kým sa odparí a začne horieť. Práve vyššie cetánové číslo zaručuje vyšší výkon, účinnosť a krútiaci moment motora, redukuje tzv. klepanie, zlepšuje studené štarty, má pozitívny vplyv na spotrebu a zaisťuje menej emisií.
Efecta Diesel obsahuje do 7 obj. % biozložku FAME (z anglického fatty acid methyl esters alebo methyestery mastných kyselín). Je však nutné povedať, že FAME plní v nafte veľmi dôležitú funkciu – podporuje mazivosť, ktorá je v dnešných dieselových motoroch nesmierne dôležitá. Pri mazivosti platí, že čím menšie číslo, tým lepšia schopnosť nafty mazať a chrániť časti vstrekovacieho zariadenia pred opotrebením. Norma pre naftu si vyžaduje mazivosť 460 µm, moderné vznetové motory dokonca len 300 µm. Mazivosť Efecty Diesel sa pohybuje okolo 170 µm. Ani nadštandardnou dávkou mazivostných prísad nie je možné zaistiť podobnú mazivosť ako s FAME. Negatívne vlastnosti FAME sú v Efecte Diesel eliminované kvalitnými aditívami (najmä antioxidantmi, detergentmi a prísadami proti mikroorganizmom). Nafty konkurenčných spoločností nemusia zmienené aditíva obsahovať.
Palivá Efecta majú vďaka na mieru vytvoreným balíčkom aditív schopnosť úplne odstraňovať usadeniny z motorov a udržiavať ich aj naďalej v čistote.
Aditivovať palivá nie je povinné, no všetky predávané palivá na slovenskom trhu musia spĺňať príslušné akostné normy (STN EN 228 pre automobilové benzíny a STN EN 590 pre motorové nafty). Samotná deklarácia, že je palivo aditivované, bez overenia, čo je aditiváciou zlepšené a v akej miere, je úplne nedôveryhodná. Vypovedá len o tom, že bolo do paliva niečo pridané, ale nikto nevie, či tým bol dosiahnutý nejaký významný aplikačný efekt. Problém je v tom, že neexistuje žiadna norma, ktorá by stanovila, aké vlastnosti majú byť aditiváciou dosiahnuté. Predajca nie je povinný dokladovať, či bola komerčná aditivácia účinná a štátnemu kontrolnému orgánu stačí, keď po aditivácii kvalita paliva stále zodpovedá zmieneným normám.
Kvalitu palív predpisujú akostné normy (STN EN 228 pre automobilové benzíny a STN EN 590 pre motorové nafty), ktoré sú zároveň schvaľované aj automobilovým priemyslom (Európskou asociáciou výrobcov automobilov ACEA). Uvedené normy udávajú vyše 20 povinných parametrov, ktoré musí spĺňať každé predávané palivo na čerpacích staniciach na SK.